دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1400 - 11:27
شورای روابط خارجی اروپا:

نماینده جدید سازمان ملل چگونه می‌تواند پایه‌های صلح را ایجاد کند؟/ ضرورت ارتباط گرفتن گروندبرگ با ایران

شورای روابط خارجی اروپا در گزارشی تصریح کرد: نماینده جدید سازمان ملل باید در ایجاد تیم‌های مذاکره‌کننده که نمایانگر اصلی‌ترین نهادهای یمن هستند، کمک کند تا مذاکرات واقعیت‌های موجود را منعکس کند.
کد خبر : 607306
هانس گروندبرگ

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از کانال مطالعات یمن، شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) در گزارشی به قلم هلن لاکنر کارشناس مسائل یمن در دانشگاه آکسفورد در گزارشی نوشت: قطعنامه ۲۲۱۶ یکی از موانع پیشبرد اهداف هانس گروندبرگ است. چراکه از طرفی طرف‌های درگیر را در هادی و انصار الله منحصر می‌کند و مانع ورود دیگر گروه‌های ضد حوثی می‌شود. از طرفی نیز انصار الله اکنون تا مأرب پیشروی کرده و به‌هیچ‌عنوان به مواضع ۲۰۱۴ بازنمی‌گردد.


بر اساس این گزارش، بدون تغییر در این قطعنامه تغییری حاصل نمی‌شود و دو طرف بر مواضع خود پابرجا خواهند ماند. تغییر این قطعنامه نیازمند حمایت اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی عضو شورای امنیت مثل انگلستان هست. همچنین آمریکا نیز باید با این گروه همراه شود.


هلن لاکنر در ادامه نوشت: گروندبرگ باید در ایجاد تیم‌های مذاکره‌کننده که نمایانگر اصلی‌ترین نهادهای سیاسی، نظامی و اجتماعی یمن هستند، کمک کند تا مذاکرات واقعیت‌های موجود را منعکس کند و افراد دارای قدرت اجرای توافق را درگیر کند. پیشنهاد می‌شود از همه احزاب اعم از اصلاح و موتمر و نیز گروه‌ها و قبایل استان‌های مختلف نمایندگانی در مذاکرات حضورداشته باشند و در هر گروه هم باید ۳۰ درصد اعضا از زنان باشد. هرچند این اتفاق منجر به اعتراضاتی در میان گروه‌های یمنی از هادی گرفته تا طرفداران مجلس انتقالی خواهد شد.


در این گزارش ضمن تأکید بر اینکه گروندبرگ بر جنبه‌های بین‌المللی پرونده یمن نیز باید توجه کند، آمده است، آمریکا با روی کار آمدن بایدن به دنبال پایان جنگ راه‌حل سیاسی است. عربستان نیز مدت‌هاست با ناامیدی از پیروزی در میدان جنگ، به دنبال راه نجات از باتلاق یمن است. از طرف دیگر، اختلافات بین ریاض و ابوظبی افزایش‌یافته است. چراکه سیاست امارات اکنون حمایت از مجلس انتقالی و نیروهای ساحل غربی برای حضور در مناطق استراتژیک یمن است.


شورای روابط خارجی اروپا در پایان با ادعا در خصوص غیرممکن بودن پایان نفوذ خارجی در یمن ممکن تصریح کرد: اگرچه انصار الله خواستار پایان تجاوز عربستان است اما پایان حملات سعودی منجر به فتح مأرب توسط انصار الله خواهد شد. گروندبرگ باید با تهران نیز ارتباط برقرار کند. مطمئناً ایران نفوذ زیادی بر انصار الله دارد و مذاکرات جاری آن با عربستان که امسال تحت حمایت عراق آغازشده است، می‌تواند نقشی در این زمینه ایفا کند. اما درنهایت تأمین صلح به عهده طرف‌های درگیر محلی خواهد بود.


انتهای پیام/۴۱۰۶/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته